Hodiny s VFD a ATmega8

25.12.2014 14:44

Už dlhšie sa mi tu povaľoval jeden veľký vákuový fluorescenčný displej (VFD) tak som ho chcel nejako využiť. Napadlo ma že by som si postavil hodiny a kedže čísla na tomto displeji sú dosť veľké a parádne svietia tak mi to pripadalo ako ideálna voľba. 

VFD displej sa skladá zo základnej dosky na ktorej vodivé dráhy spájajú jednotlivé segmenty rovnakého druhu a potom sú vyvedené von. Nad každou 7segmentovkou je riadiaca mriežka ktorá povoľuje rozsvietenie segmentov pod ňou. Nad tým všetkým sú ešte tri tenké drôty, natiahnuté cez celú dĺžku displeja ktoré predstavujú katódu emitujúcu elektróny.
Segmenty (anódy) sa bežne pripájajú na napätie okolo 15-50V, mriežky takisto a katóda má potenciál zeme. Kedže sa pracuje s pomerne vysokým napätím vzhľadom k napätiam s ktorým pracuje procesor (5V) tak bolo treba vymyslieť spôsob ako ovládať anódové a mriežkové napätia výstupmi z ATmegy. Tak som použil 13 tranzistorov pre ovladanie všetkych segmentov a mriežok, okrem mriežky ktorá ovláda svietenie budíka a bodky, tá je pripojená cez rezistor 22k na anódove napätie.

Celok je vytvorený na univerzálnej DPS, nechcelo sa mi navrhovať. Potrebné anódové napätie vytvára menič s 555kou, ten pracuje s frekvenciou 130kHz a striedou 9% ale tranzistor aj tak veľmi topil tak som mu dal rezistor... viem riešenie na hovno ale funguje :D Napätie je obmedzené dvoma transilmi 16V na asi 32V ale potom sa to ukázalo ako zbytočné lebo po zaťažení displejom napätie kleslo. Cievka je navinutá na jadro z TV... pôvodné vinutie som odvinul a navinul som vlastné vinutie drôtom 0,2mm asi 150z ... indukčnosť zmeraná - 200uH.

Po stlačení TL1 a TL2 sa dajú nastavovať hodiny a minúty. TL3 potvrdí čas.
Pôvodne som tam chcel do programu doplniť aj budík ale ... nwm možno nabuduce :D

width="600">

made in Africa style... :D

po 10 minútach sa mi teplom odpájkoval rezistor R30 a tak to teraz beží asi na polovičný jas.. takže celý menič sa dá vynechať ak sa to napája z dostatočne vysokého napätia (12V)
R31 by bolo lepšie presunúť pred kondenzátory