Hranie sa s pamäťou RAM

29.11.2013 20:13

RAM - Random Acces Memory alebo pamäť s náhodným prístupom je súčiastka s ktorou sa dá pekne pohrať.. samozrejme ak človek vie ako tento zaujímavý integrovaný obvod funguje. Informácie o pamätiach som čerpal z knihy Pána Šedého - Rozeberte si PC (RPC). Je v nej aj praktický popis ako pamäť zapojiť a veľa inych užitočnych veci.. vyzera to sice ako reklama na jeho knihu ale nevychvaľujem ju zbytočne..

Tak k zapojeniu.. 

 

Srdce tvorí samozrejme RAMka a to konkrétne 32K x 8bit RAM A625308, ďalej je to binárny 12bitový čítač 4040 ktorý zadáva adresu na adresné vstupy RAMky po každom privedenom impulze na vstup C z jednoduchého RS klopného obvodu tvoreného z 2 tranzistorov a nejakej bižutérie okolo toho. Pre pohodlnejšie zadávanie dát som namiesto kopy tlačítok použil posuvný register 74HC164, ktorý posúvam monostabilným klopným obovodm vyrobeným z 555ky pre odstránenie zákmitov.

Presný postup práce s RAMkou bol nasledovný:
Zapol som napájanie a overil som že zapojenie neodoberá veľký prúd. Zapol som spínač S1 ktorý priviedol na vstup CE nulu a tým aktivoval napájanie čipu. V schéme to síce nie je zakreslené ale mal som zapojené LEDky na výstupoch čítača 4040 aby som vedel na akej adrese sa nachádzam. Zresetoval som 4040 stlačením S4. Zapol som napájanie registra 74HC164 zapnutím S9, vynuloval som ho krátkym stlačením spínača S5. Ak som chcel zapísať do registra 0 tak som stlačil S7 a zároveň S6 čím sa zapísala hodnota 0 a posunul sa register. Ak som chcel zapísať 1 tak som len stlačil S6 pre posun registra. Ak som naplnil register mojimi 5 hodnotami tak som krátko stlačil spínač S3 ktorý priviiedol na vstup WE logickú nulu, tým ho aktivoval a na nultú adresu sa zapísali hodnoty z registra.

Teraz treba posunúť adresu RAMky a to prepnutím S8 (prepínač so samočinným návratom z mikrovlnky). Nastavená je adresa 1 a na výstupe 4040 je log. 1 len na výtupe Q0 (00001) Register som vynuloval stlačením S5 a zas som opakoval predošlé kroky. Za každým zápisom je dôležité posunúť adresu RAMky prepnutím S8. Ak som zapísal dáta aj na poslednú 32. adresu (11111) tak sa vypne napájanie registra 164 vypnutím S9, zopne sa S2 čím sa aktivuje vstup OE - output enable a zapísané hodnoty sa prenesú na výstup a zobrazia sa pomocou LEDiek na výstupoch. Teraz sa môže prepnúť radenie adries na automatický beh prepnutím prepínača "krok/auto". Teraz impulzy varába astabilný klopný obvod s 555kou a my sa už iba kocháme ako nám to funguje a sledujeme zapísaný program..