RSGTC - Teslov transformátor s rotačným iskriskom

11.07.2013 09:25

Najviac namáhanou časťou Teslovho transformátora je bez pochyby iskrisko. Prechádzajú ním obrovské impulzné vysokofrekvenčné prúdy rádovo kiloAmpéry a vzniká oblúk s vysokou teplotou, elektródy sa opaľujú a to iskrisko pomaly ničí. Elektródy treba ofukovať jednak kvôli vysokej teplote oblúka a jednak preto, že sa zbytočne dlho udržiava ionizovaný stav aj vtedy keď by už nemal. Tomu sa dá predísť použitím rotačného iskrišťa, ktoré predstavuje sústavu rotačných elektród na izolovanom kotúči napojenom na hriadel motora. Statické elektródy sú upevnené na doske a od nich vedú káble. Elektródy sú tvorené železnými šróbmi a musia byť v presných rozostupoch a musia mať rovnakú dĺžku aby k preskokom dochádzalo rovnomerne a aby do seba elektródy nenarážali. To je asi najťažšia vec na výrobe..

Kotúč som vyrobil z kusu plávajúcej podlahy, opatrne som ho vyrezal pílkou na železo aby bol bez hrán. Navŕtal som 4 diery pre šróby. Motor som použil nejaký ešte z dôb ČSSR - 24V 3000ot/min. Napájal som ho len z akumulátora 12V.

Vysokonapäťový zdroj bol postavený z 2MOT-ov. Jeden slúžil ako tlmivka(sekundár skratovaný,primár do série s primárom druhého) a napätie druhého som zdvojil zdvojovačom z 2 diód z mikrovlnky. Jedna odišla tak som ju nahradil 10ks do série zapojenými BY255 (dohromady 13kV). Výstup bol opatrený tlmivkami zo žiariviek - 3x40W, ktoré ovplyvňujú nabíjací prúd konenzátora a chránia diódy pred zničením.

Konenzátory - klasika fólia a  alobal.. Mal som dva kusy 12nF a 29nF ale ten menší mi zhorel pri pokusoch... tak som tomu dal ochranné iskrisko (klince na kuse dosky medzi ktorými preskakuje iskra pri prepätí). 

Primárna cievka bola najprv kotúč koaxialneho kablu(12zavitov) neskôr 5z izolovaneho drotu na kelimku od masla. Sekundár je taký istý ako v https://tranzistor.webnode.sk/news/vacsi-sgtc/.

Iskrisko je hlučné ale nehreje tak ako statické. Zato MOT statočne vytápa.

dolu je video...