Väčší SGTC - začiatok výroby

30.05.2012 20:46

Dnes som konečne pokročil s výrobou teslovho transformátora s doposiaľ najväčšiou sekundárnou cievkou akú som kedy vyrobil. (Raz možno bude aj väčšia). Kedže som sekundár už mal tak som potreboval kondenzátor(y). Pre tento účel som zbehol do farby-laky kúpiť PE fóliu (5m) a 2ks grilovacieho alobalu (2x5m). Zistil som si, že dve vrstvy tejto fólie vydržia okolo 10kV (jednosmerných), čo bolo tak akurát. Fólia bola široká 60cm z čoho by vyšiel dosť rozmerný kondenzátor tak som ju pozdĺžne rozrezal a získal som štyri kusy 166cmx30cm fólie. Dve vrstvy som položil na seba, potom som dal vrstvu alobalu, zas 2 vrstvy fólie a alobal. Nakoniec som to stočil na kuse dreva d=2cm a zalepil. So zvyšnou fóliou som urobil to isté akurát, že po rozkúskovaní mi ostali 4ks 30cmx68cm a tento kondenzátor mal asi o polovicu menšiu kapacitu. Nasledovala skúška napätím, pre tento účel som zapojil ZVS so 6kV sekunárom a usmernil som to VN diódou z TV. Obe kondenzátory skúšku prežili, len z trafa sa trochu zdymilo a začalo horieť, lebo som mal kondenzátor príliš blízko pri trafe, stačilo ho trochu oškrabať a bolo ako nové. Skúškou som určil, že vydržia približne 6kV*1,414=8,5kV. Potom som zmeral kapacitu a nameral som, že menší kondenzátor má 12nF a väčší 29nF.
Potom som riešil iskrisko... vlastne ho ani nebolo treba riešiť, lebo jedno som už mal dávnejšie vyrobené. súto vlastne len dve železné prúty d=6mm pridržiavané medenými drôtmi na drevenej podstave. Iskrisko sa pri tak malom výkone osvedčilo, a hrialo len minimálne. Napájací zdroj bolo totižto zmieňované ZVS-ko (15V) so 6kV sekundárom a usmernené 10ks BA159 v sérii. Plánujem výkonnejší napájací zdroj a potom už bude treba urobiť iskrisko poriadne napr. pár medených rúr vedľa seba ofukovaných vetrákom.

Všetko bolo narýchlo "zbúchané" aby som vedel koľko približne treba závitov na primár. Vyšlo mi to tak, že bez "toroidu"-(5l PE fľaša na víno obalená alobalom) to bolo 9z a zapojený len malý kondenzátor 12nF. S toroidom to bolo 6z a zapojené boli obe kondy čiže 12+29=41nF. Primár bol zčasti z koaxiálu a z časti z rôznych kusov káblov, ktoré som našiel. Frekvencia bola vypočítaná: s toroidom 200kHz a bez neho - 260kHz. Všetko sú to len čísla veľmi približné.... no bohužiaľ nemám to ako zmerať.

Výboje sú dlhé približne 10-13cm a s toroidom to dosť kope.

Teraz nejaké fotečky:

Výroba kondenzátora

hotové kondy

 

teslák pripravený tesliť

výboje do čepele noža

so žiarivkou na vrchu

bez toroidu s klincom na vrchu (vodorovne položený)

s alobalom

oblúk zo ZVS

Samozrejme je čo zlepšovať... toto bola len skúška..

31.5.2012 - Napájané dvoma MOTmi