Generátor vysokého napätia z krokového motora

14.11.2014 21:26

Kúpil som si celkom výkonný krokový motor z tlačiarne. Stator má 12 cievok vinutých drôtom asi 0.6mm, vinutia zapojené do trojuholníka a združený odpor 1.3R . Kedže som tam mal prevodové kolieska tak už stačilo len pripojiť nejakú kľuku.. tú som vyrobil z kusu plexiskla a prilepil som ju sekundovým lepidlom. Hneď som motor otestoval a pri maximálnych otáčkach ktoré som dosiahol rukou bolo združené napätie 18V - frekvencia výstupu 240Hz - 12 pólov - 1perióda = 2kroky - 40ot/s - 2400 ot/min. Zmyslel som si, že by som mohol napätie zvýšiť sieťovým transformátorom zapojeným naopak. A tak som aj urobil .. pripojil som trafo 230/8V 2VA a na výstupe som nameral max 250V a tak ma napadlo spojiť viac transformátorov (3 230/6V 15VA) tak aby vstupné vinutia boli zapojené do trojuholníka a výtupné do série .. no po zapojení som nameral 0V ... no a potom som si dal facku. Súčet troch napäťových priebehov s rovnakou amplitúdou a frekvenciou vzájomne posunutých o 120° mi nemohlo dať nič iné ako nulu. Tak som pospájal vystupy paralelne a výstupy sériovo a pridal som aj dalšie malé trafko (napájal som to už len z dvoch vinutí) ako na začiatku a ani som sa nedostal na  maximálne otáčky a rozsah voltmetra - 700V bol prekročený. Bál som sa mu pridať.. on síce ukazoval 750V ale naznačený rozsah mal len do 700V tak som neriskoval. Bez problémov šla rozsvietiť výbojka z úsporky.
Na výstup som napojil kaskádový násobič z TV a cez neho som nabíjal konenzátory dohromady asi 60nF/8kV. Po nabití roztočením na max otáčky výboj šľahol na vzdialenosť 6mm čo je paráda :D Nechcel by som to schytať, možno by to bola rana smrteľná. Nabudúce možno bude aj teslák na ručný pohon :D

motor s kľukou

3 transformátory 230/6V 15VA a jeden 230/8 2VA

násobič napätia z TV

kondenzátory