Generátor z krokového motora

18.10.2013 18:07

V tlačiarňach a skeneroch sa nachádza takzvaný krokový motor. Viac o krokovom motore sa dozviete tu, je to česky lebo slovenská wikipédia obsahovo stojí za hovno. Krokový motor sa vďaka dosť silným permanentným magnetom vnútri dá využiť aj ako generátor striedavého prúdu s pomerne slušným výkonom vzhľadom na jeho veľkosť. Ja som si ho zaobstaral od učiteľa na praxi... Moj motor je len dvojfázový ale robia sa aj troj a štvorfázové.. veľkou výhodou je že motor je namontovaný na železnej doske rovno aj s prevodovými ozubenými kolieskami. Už len puhým otočením rukou som dostal na jednom vinutí 5V. Lenže otáčanie kolieska rukou je somarina tak som si k tomu vyrobil kľuku a otáčanie je hneď pohodlnejšie.. Najprv som si vyrezal z plávajucej podlahy kruh s priemerom 6cm, obrúsil som hrany, do stredu som vyvrtal dieru vrtakom 18mm. Potom som upevnil kruh na sústruh a snažil som sa nejako urobiť taký otvor aby sa dal kruh tesne nasadiť na koliesko... Lenže nemal som koncovku na 380V sorry vlastne po novom 400V tak som to musel točiť ručne... :D Vyvrtal dva (alebo dve?.. radšej 2) diery na upevnenie kľuky ktorá musela byť vyvýšená.. Rúčka je vyrobená zo šrubky d=4mm a na nej odrezok z pera.. 

Pri takom stredne rýchlom otáčaní motor vyrába naprázdno približne 15V .. frekvencia výstupu je vtedy 400Hz, z datasheetu som zistil že jeden krok má 7,5° čiže 400/7,5=53otáčok rotora za sekundu čo je asi 3200ot/min hmm to je dosť :D Motor má 2 vinutia každé s odporom 6.5R, do skratu dodá okolo 1A ale vtedy už ide motor dosť ztuha. Rozumný odoberaný výkon je okolo 5W. Vinutia som zapojil sériovo (max 40V ale to už musím točiť jak blázon :D ) usmernil som to mostíkom, vyhladil kondíkom, do 15 mins som zbúchal stabilizátor 12V .. mohol som použiť 7812 ale nevedel som ho najsť. Štanderdné zapojenie so zenerovou diódou som doplnil o signalizáciu že napätie motora je vyššie ako stabilizované napätie, ak je menšie tak stabilizátor sa správa len ako odpor s vlastnym chladičom :D

Ako záťaž som pripojil starý dobrý zosilňovač s MBA810... a ono to hraje! :D Na videu som ešte nemal stabilizátor tak som napätie kontroloval multimetrom..

stabilizátor 12V.. druhý tranzistor je tam len ako uchytenie anódy zenerovej diody aby to nelietalo..