Napájanie malých sieťových spotrebičov v prípade výpadku elektriny

11.07.2012 10:05

Pred pár týždňami tu bola poriadna búrka.... taká že ešte na druhý deň sme nemali elektriku. Ale ja som si musel nabiť mp3 ale tá má len USB port. Dalo by sa to napojiť na 7805-ku aby som dostal 5V z 12V 7,2Ah geláku, ktorý som mal ako jediný funkčný zdroj, ale ja som nevedel ktoré dva kontakty USB sú na napájanie. Vyriešil som to tak, že som namotal nový 200V sekundár (asi 100z) na ZVS, usmernil som to jednocestne dvoma paralelne zapojenými 1N5408 a vyhladil som to batériou elytov 2500uF a z toho som napájal sep-top box, ktorý má USB pre moju mp3. Zapol osm to a sledoval napätie na konenzátoroch. Najprv rýchlo stúpalo -30-80-120-180.... až sa zastavilo na 320V, ono sa vlastne nezastavilo ale pomaly stúpalo hore aj cez 350V povedal som si, no čo, aspoň zformujem kondenzátory . Pri 120V sa zapla tá čierna skrinka, rozsvietila mp3 a ja som bol šťastný... Nabíjať by sa dal aj mobil jeho vlastnou nabíjačkou ale iba ak sa pripojí napätie správnou polaritou (nabíjačky na mobil majú väčšinou len jednocestné usmernenie). Napájať z tohto zdroja sa dajú len spotrebiče ktorým nevadí jednosmerný prúd a musia odoberať rovnaký alebo menší výkon ako je schopný dodať ZVS (možno by sa dal zväčšiť výkon dvojcestným usmernením ZVS-ka). 

Spotrebiče ktorým nevadí jednosmerný prúd - nabíjačky, ktoré obsahujú impulzný zdroj nie klasické železné trafo! - to sú väčšinou všetky nové nabíjačky, televízor - ale na to je potrebné zväčšiť výkon ZVS aby ho stačilo utiahnuť lebo TV má pomerne veľký odber (80W), žiarovky, kopmaktné žiarivky, žehlička na vlasy... jednoducho všetky veci ktoré neobsahujú železné transformátory alebo majú za účel svietiť alebo hriať.