Plazmový plameň s PL504

24.01.2013 17:34

Nápad som videl na stránke https://old-school.wu.cz/index.php?article=15. Elektronka je dosť zaťažovaná a preto som do série zaradil žiarovku 200W resp. dva paralelne zapojené 100W žiarovky. Tlmivka za kondenzátormi je zo sieťového filtra pc zdroja. Žhavenie je napájané z originálneho transformatora 27V ktorý bol v TV spolu s použitou elektronkou PL504. Na kartónovu tubu od alobalu som namotal 50z drôtom 0,8mm a do vnútra som dal druhú - väzobnú cievku s 5 závitmi ktorá je pripojená len jedným koncom cez oddeľovací kondenzátor 1n na mriežku g1. Nemám možnosť zmerať frekvenciu ale je dosť vysoká, odhadujem tak na >40MHz. Pri zapnutí to sakra silno ruší TV a rádio(poznám to podla toho že mama po mne kričí nech to vypnem).... hmm... teraz pri písaní ma napadlo že by sa to dalo použiť ako rušička... :D :D :D . O vysokej frekvencii svedčí aj to, že keď som pripouil na koniec cievky rezistor 430k tak sa z neho začalo dymiť... a teraz pointa - na to aby sa z neho začalo dymiť treba aby ním prechádzal pomerne veľký prúd ale ako? No predsa kapacitne cez vzduch a taký malý kúsok drôtu má veľmi malú kapacitu a preto musela byť frekvencia vysoká. Myslím, že to vyžaruje aj veľmi veľa aj v harmonických kmitočtoch. Do série som zapojil najprv 75W žiarovku ale len to rušilo a rozsvecovalo výbojku. Pri 200W žiarovke sa to zlepšilo a zapálil sa oblúk na vrchu a výkon sa mnohonásobne zväčšil, ešte je priestor na zvyšovanie. Cievka sa dosť silno zohrieva a to zas svedčí o vysokej frekvencii. Rezistory by mali mať výkon minimálne 1W. 

plamienok nie je veľký ale riadne horúci, okamžite zapaluje papier a taví sklo..

rozsvecuje nízkotlakovú výbojku zo žiarivky

tlejivka