Sekvenčné obvody z tranzistorov

18.07.2013 20:05

Ja viem... po prečítaní nadpisu si poviete " načo by som skladal taký RS, JK alebo D obvod ked si ich možem za pár centov kúpiť v e-shope. Odpoveď je že, len tak pre zaujímavosť a o snahu pochopiť obvod z jeho elementárnej stránky, nie len niekde podľa návodu hlúpo a bez rozmýšlania osadiť DPS vyrobenú niekým iným za flašku elixíru 52%, zapnúť napájanie a hurá ideme... bez toho aby človek tomu vobec rozumel... Takže na začiatok najjednoduchší klopný obvod .. obvod RS.
 

RS

O obvode RS sa dočítate že je to obvod ktorý má 2 vstupy a 2 výstupy. Vstupy sú Reset a Set, výstupy zas Q a Qn (n - negované). Po privedení logickej 1 (5V) na vstup S sa Q nastaví na jednotku a zotrvá v tomto stave aj po zmene úrovne S na logickú nulu (0V).  Ak privedieme teraz na vstup R privedieme log. 1 zmení sa výstup Q na nulu - zresetuje sa. Moje zapojenie má však vstupy invertované a preto sa aktivujú uzemnením. Viac o obvode RS

Kedže RS obvod sa skladá z dvoch NANDov tak som si ich vyrobil z 2 tranzistorov BC328, 6 diód 1N4148 a pár rezistorov. 

zabudol som dokresliť napájanie ale ľahko sa dovtípite že napájanie je na anódach LED diód... ja som ho kŕmil z 9V baterky..

na vstupy som pripojil prepínač z mikrovlnky kde stlačením uzemním Set a keď ho pustím tak je uzemnený Reset... na výstupe dostanem jeden dokonalý impulz..

Nepáči sa vám že je obvod robený na kuse kartónu? Asi preto že ste s tým nikdy nepracovali... spoje sa dajú ľahko meniť a celok aj keď sa nezdá je pevný a spoľahlivý..