Stroboskop s klopným obvodom

16.02.2013 17:11

Stroboskop je zariadenie na výrobu silných svetelných zábleskov pričom najčastejšie využíva xenónovú výbojku alebo LEDky. Zo siete cez žiarovku a diódu nabíja hlavný kondenzátor 40uF. Cez rezistor R1 sa nabíja aj kondenzátor C1 - tieto 2 súčiastky určujú frekvenciu. Keď sa kondenzátor nabije na dostatočné napätie, zapália sa tlejivky (jedna asi 80V) prúd tečie bázou tranzistora T1 ten sa otvorí a cez rezistor R3 sa zopne tyristor - kondenzátor C1 sa vybije do primáru vysokonapäťového transformátora, na sekundári sa objaví pulz vysokého napätia, ten vytvorí počiatočnú ionizáciu plynu vnútri výbojky a na ktrátky okamih sa zapáli oblúk. Celý dej sa opakuje.

Celý prístroj je postavený na kuse bakelitu, väčšie súčiastky sú prilepené tavným lepidlom ktoré tak hojne a rád používam skoro stále. Hlavnýkondenzátor je zložený z dvoch 20uF 350V kondenzátorov. Ako tlejivky som použil 2 štartéry pre žiarivky. Skúšal som aj schému od Danyka ale mne to nefungovalo tak som schému navrhol ja. Výbojka ma v avelmaku stála 4.4€. Vysokonapäťový transformátor som akurát po ruke nemal tak som musel improvizovať.... zobral som jedno VN trafo z kopírky rozdelil som jadro a na jednu polovicu som navinul a asi 40závitov smaltovaného drôtu  z vychyľovacej cievky TV - a mám zapaľovací transformátor jak lusk...