Teslov transformátor ako sa patrí

30.03.2012 15:00

Včera sme pozerali na fyzike film o Teslovi ako tam ukazuje svoj celosvetovo známy teslov transformátor, čiže dva rezonančné obvody a v jednom z nich sa budí vysoké napätie, ktoré vytvára tie nádherné výboje. Film ma nakopol do práce na mojom poslednom tesláku - chcel som ho dať do nejakej krabice aby to nejako vyzeralo.

Z minulo-týždňového kladenia plávajúcej podlahy nám ostalo pár nepoužitých kusov, tak som to urobil z nich. Tento teslák je vlastne skoro ten istý ako minule až na pár úprav.

Sekundár má okolo 500z 0,2mm smaltovaným drôtom na trubici od šumáku. jeho rezonančná frekvencia je približne 1800kHz (hrubý odhad, ktorý nemám ako overiť). Sekundár som už mal dávno navinutý, kondenzátor dávno urobený. BTW, kondenzátor je fóliový zvitkový, kde jeden polep tvorí alobal, potom nasledujú 4 vrstvy PE fólie z drogérie (0,25€/m), celé som to stočil a na polepy dal vývody. Kondenzátor by mal zniesť napätie 10kV a kapacita je približne 8-9nF. 

Primár je navinutý na škatuli od gélu na vlasy - 4 závity drôtom asi 2mm hrubým s bielou PVC izoláciou.

Iskrište je vyrobené z dvoch šróbov šikovne pripevnených k doske. Po čase sa zohrievajú a potrpia si na presné nastavenie, od čoho potom závisí aj frekvencia preskokov v iskrisku. 

Zdroj VN je u mňa klasika - ZVS (zero voltage switch) s 6kV TV trafom, usmernené 15ks diód typu BA159 (1kV 1A - neviem si ich vynachváliť, sú fakt dobré a lacné).

Na vrchu sekundáru je šrób z ktorého šľahajú výboje.

Teslov transformátor je životu nebezpečné zariadenie ktoré pracuje s vysokým napätím, preto by sa ho nikto kto nie je oboznámený s bezpečnosťou práce s vysokým napätím nemal pokúšať konštuovať.

▼teslák ešte pred zakrytovaním▼

 

▼Sekundár▼

▼z priebehu výroby▼

▼z vnútra▼

Uzemnenie sekundáru je tiež veľmi dôležité, tak som to vyriešil pripojením spodného konca sekundáru na kolík zásuvky .

 

 

Anketa

Páči sa Vám tento Teslák?

Áno (43)
48%

Nie (20)
22%

Trochu (26)
29%

Celkový počet hlasov: 89