Triakový zapaľovač pre sodíkové výbojky

10.06.2013 14:54

Sodíkové výbojky nie sú schopné po zapnutí prívodu elektriny sa samy rozsvietiť pretože plyn vnútri nie je ionizovaný a zápalné napätie ďaleko prevyšuje maximálnu hodnotu sieťového napätia a preto treba vyrobiť impulz vysokého napätia, ktorý túto počiatočnú ionizáciu spôsobí a začne výbojkou prechádzať prúd, zohrieva sa a plyn si ionizáciu udrží.

Polovica schémy je od Aybac-a a ja som dorobil časť ktorá automaticky vypína zapaľovač, lebo na zrážacom rezistore (ja mám žiarovku 45W) vzniká sakra veľká strata.. Prístroj je vyrobený na bakelitovej doske a komu sa nepáči nech sa nepozerá. Cez žiarovku sa nabíja kondenzátor 220n a nabíja sa aj kondenzátor za trimrom ktorý keď sa nabije na prierazné napätie diaku (asi 30V?) kondenzátor sa vybije do riadiacej elektrody triaku, hlavný kondenzátor 220n sa vybije do trafa a na sekundári sa objaví impulz vysokého napätia. Ale impulzy pokračujú aj keď je výbojka zapálená a preto som pridal vypínací obvod. Našťastie mám tlmivku s odbočkou na 220V a 240V. Takže som zapojil vývod 240V a teraz mám medzi týmito dvomi svorkami napätie okolo 8V. Toto napätie vzniká len vtedy ak tlmivkou a teda aj výbojkou prechádza prúd. Napätie sa usmerní diódou, nabije sa elektrolyt, zopne relé a vypne zapaľovač pričom výbojka pracuje ďalej.

Moja verzia doplnená o samočinné vypnutie zapaľovača

 

 

celok v krabici z pc zdroja

tlmivka má 3 vývody - výbojka, 220V, 240V