Výroba DPS nažehľovaním

21.03.2014 23:16

Ak nie ste včerajší tak ste už určite počuli o tejto metóde ktorá spočíva vo vytlačení predlohy na kriedový papier a prenesení na dosku teplom.
Tak po poriadku... najprv je treba si zohnať kriedový papier.. za pár centov v papiernictve a vytlačiť naňho predlohu. Tlačiareň MUSÍ byť laserová.. ide o toner ktorý sa prilepí na hladký povrch papiera a zostane na ňom až do prenosu na meď. Tlačiť treba v režime na max. toner.

Papier sa upraví na takú veľkosť, aby sa dali voľné kraje zasunúť pod plošák.. Papier treba nechať trochu napariť v parách riedidla, ktoré jemne naleptajú toner a vytvoria jednoliatu vrstvu ktorá sa lahšie prenáša. To som vyriešil tak, že som do sklenenej misky vložil papier s predlohou na dno a na vrch som položil papier, ktorý som potrel riedidlom. Riedidlo sa pomaly odparuje a pary klesajú na dno. Nechávam ho tam asi 5-10 minút... po dlhšom čase sa to celé roztečie. Je to velký rozdiel medzi takto ošetreným papierom a papierom bez naparovania... porovnajte si ich vzhľad zblízka... naparovaný má krásnu lesklú čiernu vrstvu kdežto nenaparovaný má povrch matný.

Papier sa položí na vopred dôkladne do lesku vyčistenú a odmastenú dosku dolu vytlačenou stranou a papier ktorý prečnieva treba zahnúť po DPS. 

Nechame si nahriať žehličku (ja mám ešte starú československú) takmer na maximum... teplotu nepoznám, nemeral som ju... Po nahriatí keď už priložený naslinený prst syčí sa može začať so žehlením... treba začať od okrajov a pomaly prechádzať až k stredu. Potom treba hodiť plošak do horucej vody s trochou umywacza tanierowego (jar) , nechať ho odmočiť asi dve minuty a pomaly strhavať papier z povrchu. Veľmi jednoducho sa vám stane že sa nejaké časti ciest neprenesú lebo ste nežehlili poriadne... ale veď na prvýkrát to nevyšlo ani mne. Potom treba nechať plošak vychnúť (ja ho položim na žehličku a za 15 sekund je suchy) a zmyť všetko riedidlom dolu a začať odznova. Ja žehlím asi 2-3 minuty keď už papier zhnedne a trochu dymí ... ale to si každý skúsi sám :D 

Keď sa toner preniesol v poriadku tak treba starou zubnou kefkou odstraniť zvyšky papiera medzi cestami, ktory by inak bránil leptaniu. Ak je toner kvalitne prežehlaný tak sa netreba báť... jeho vrstva je velmi odolná voči kefke.. ak sa strháva tak ste nežehlili poriadne alebo bola doska nedokonale očistená. 

Ak je všetko v poriadku tak treba nechať DPS vyleptať .. ja použivam chlorid železity... funguje to aj s peroxodisíranom sodným.. možno aj s HCl a H2O2 ale to som neskušal :D

Po vyleptaní treba dosku umyť vodou, vysušiť a zmyť toner riedidlom... máme hotovo!

papier navhčený riedidlom

položil som naň alobal aby sa výpary nerozptyľovali

nažehlená predloha... na niektorých miestach je vidieť hnedé miesta

 

po tom ako som ho hodil do vody tak je vidieť cesty

strhávanie papiera

po strhnutí papiera

a po vyčistení kefkou... jasné nejaké miesta som dokreslil fixkou.. :D nie som dokonalý.. (zatiaľ :D )